Maximální fotografie Václava Chocholy
Od 2. července do 28. září proběhne v jižních zahradách Pražského hradu pátý ročník výstavního projektu MAXIMÁLNÍ FOTOGRAFIE, představující ukázky špičkových děl z ojedinělé fotografické sbírky skupiny PPF. Tu letos reprezentuje dílo Václava Chocholy, výjimečné osobnosti české fotografie, jehož tvorba bravurně oscilovala mezi výtvarným uměním, dokumentem a žánrovou reportáží.
Výstava Noční chodec, instalovaná v zahradě Rajské a Na Valech, nabízí 26 velkoformátových zvětšenin Chocholových fotografií. Snímky ze sbírky skupiny PPF doplnil kurátor Pavel Lagner pracemi z archivu fotografovy dcery Blanky Chocholové, otcovy blízké spolupracovnice.
Právě ona uspořádala nejen otcův archiv, ale shromáždila i jeho poznámky, vážící se k vzniku jednotlivých snímků. Z těch na výstavě uvidíme zejména fotografie z pražského Starého města, libeňské a holešovické periférie, ale i portréty známých umělců včetně slavných snímků malíře Salvadora Dalího.
Dalího poprvé vyfotografoval Václav Chochola v roce 1969 v apartmá č. 8. pařížského hotelu Meurice, kde výstředního malíře navštěvovali galeristé, nakladatelé, jasnovidci a podle Chocholy i plejáda oslnivě krásných žen. „Salvador Dalí mi připadal permanentně v transu, všemu věnoval maximální pozornost, šokovat lidi bylo jeho zaměstnání a jak šokovat – to ho drželo neustále v jakémsi napětí,“ zapsala otcovy vzpomínky Blanka Chocholová. Malíře zaujaly Chocholovy přinesené snímky a ochotně mu zapózoval s natvrdo uvařeným vejcem, časopisem a vycházkovou holí. „Pět dnů po příjezdu z Paříže do Prahy byl otec, po fotografování hrobu Jana Palacha, zatčen a třicet dnů držen ve vazbě v Ruzyni,“ dodává Blanka Chocholová. Podle ní mělo vězení a následné zákazy tvorby na otcovu křehkou psychiku zničující dopad. S Dalím se Chochola už nikdy nesetkal a do Paříže se podíval až za dalších dvacet let.
Zajímavé pozadí má i vznik slavné fotografie Noční chodec z roku 1949, podle níž je výstava nazvána. „Tajuplný výjev, zinscenovaný před kubistickým domem U Černé Matky Boží v Praze, inspiroval stejnojmenný obraz malíře Václava Hudečka,“ říká Blanka Chocholová. Na výstavě uvidíme i snímek Věšák, inscenované zátiší s fotografovým kabátem a kloboukem zavěšeným na stativu, který jeho autor v tíživé době protektorátu koncipoval coby svérázný autoportrét.
Chocholovu tvorbu přibližuje i text teoretika Jana Mlčocha na informačních letácích k výstavě MAXIMÁLNÍ FOTOGRAFIE. Ty rozdávají návštěvníkům hostesky při příchodu do hradních zahrad každý den od 10 do 18 hodin. V červnu a červenci jsou jižní zahrady Pražského hradu otevřeny od 10 do 21 hodin, v srpnu od 10 do 20 hodin a v září od 10 do 19 hodin. Vstup na výstavu MAXIMÁLNÍ FOTOGRAFIE je zdarma.
Více na www.ppf.cz a www.vaclavchochola.cz
> zpráva ke stažení zde [PDF 70 kB] | 1. července 2008 |
PRESS
Tiskové informace a mediální servis LSS 2008:
Magdalena Bičíková
Jana Bryndová
Kontakt: magdalena@shakespeare.cz
Tel: 420 226 200 833
Počet přístupů na tuto stránku od 1. července 2008: 4092