Roli Kalibana driluje Jan Tříska jako klavírní virtuóz své koncerty
Texty svých rolí si legendární herec Jan Tříska opakuje zdánlivě až do omrzení. “Tak jako klavírista stále driluje pasáže koncertu, který už předtím hrál nesčetněkrát, tak si i já přehrávám svůj text stále znovu,” říká Jan Tříska. Nyní se takto v Kalifornii připravuje na červencové reprízy hry Bouře, kde hraje otroka Kalibana. V představení Shakespearovských slavností se posmívaným sluhou Kalibanem stane v Praze po osmnáct letních večerů, třikrát ho zahraje také v Ostravě.
Podle Jana Třísky se paměť musí posilovat stejně jako svaly, tedy často a pravidelně. „Cvičím každý den a učím se každý den, svátek nesvátek,“ vysvětluje svoji metodu. „Často se přistihnu, že soukám do paměti i to, co nemusím. Třeba básničku z doby, kdy jsem byl ještě student. Jenže v tomto námezdném hereckém povolání jsem vlastně věcný student,“ poznamenává charismatický herec, který svůj volný čas teď věnuje i četbě o anglické etymologii, nauce o historii slov. A také tomu, že každý den uvaří, a pak s manželkou Karlou společně večeří venku na zahrádce.
Jako Kaliban, napůl netvor a napůl dítě, exceloval v Bouři už dvě sezóny a nyní se k němu vrací do třetice. „Kolikrát mám pocit, že Kaliban je můj starý známý, něco jako kamarád,” říká Jan Tříska, který postavu naivního, ale i krutého otroka ztvárnil už v inscenaci Guthrie Theatre v Minneapolis v roce 1981 - svou roli tedy uměl mnohem dřív anglicky než česky. S Kalibanem se ovšem podle něj mohl potkat každý z nás. “Bylo to pokaždé, když jsme se sklonili nad nevinným, spícím novorozeňátkem, které teprve svět, milující rodiče a kamarádi později bohužel zkazí.“
Na Shakespearovské slavnosti se ovšem těší už teď. “Jsem shakespearovský fanda a slavnosti mají neopakovatelnou atmosféru,“ líčí zaníceně. „Pamatuji si večery, kdy nádvoří bylo tak beznadějně vyprodáno, že i židle ze šaten herců byly odneseny do hlediště jako přístavky. Byly to magické shakespearovské večery. Včetně mileneckých dvojic sedících na schodech se špatně utajenou láhví vína.”
V Praze, kam i s manželkou Karlou Chadimovou přiletí v polovině června, má už o svém programu jasno. “Jednou jsem měl tu čest povečeřet s profesorem Dvořákem, který mi věnoval své tři knížky o pražských památkách. Karla je teď podrobně studuje,” vypráví. A tak zatímco jeho čekají oprašovací zkoušky Bouře, jeho žena se vypraví za krásami metropole. “Až budu mít po zkouškách, půjdeme na ta místa spolu. Rád bych se také setkal se starými přáteli. Pražané ale mají ten divný zvyk, že v létě opustí město. A tak se nejvíc těším na herce Martina Hubu, mého pána Prospera. Budu mu věrným otrokem Kalibanem,” dodává.
Bouře, nejvýznamnější hra Shakespearova pozdního období, v níž autor bilancuje svůj život i tvorbu, stojí za zhlédnutí právě už kvůli vynikajícímu Třískovu výkonu. Jako šlechtice Prospera, Kalibanova ústředního protihráče a klíčovou postavu celé hry, uvidíme letos výtečného slovenského herce a režiséra Martina Hubu. “Bouře je čarovná pohádka. Jako kouzlem zobrazuje náš přízemní život,” říká o hře Tříska. V Praze je na programu od 7. do 26. července na nádvoří Hudební fakulty AMU na Malostranském náměstí 13, v Ostravě od 28. do 30.7.
> zpráva ke stažení zde [PDF 62 kB] | 2. června 2009 |
PRESS
Tiskové informace a mediální servis LSS 2009:
Magdalena Bičíková
Jana Bryndová
Kontakt: magdalena@shakespeare.cz